mandag 6. februar 2012

Potetsekk.

I forrige blogginnlegg var veien videre klar.

Det lå til rette for at jeg skulle strikke meg en egenkomponert genser. Jeg grunnet en stund etterhvert som verket skred frem og det slo meg at dette lignet da slett ikke på en genser, men en potetsekk. Det var et faktum jeg ikke kunne improvisere meg vekk fra. Så det endte med å rekke opp hele sulamitten. Så ble jeg - tom.

Idètørke er en bra ting, jeg har derfor "klippet og limt". Så det endte med et varmt lettvektersett for minstejenta (MJ).


Vesten: Jeg gikk til innkjøp av boken Claire Cromtons Stitch Library: anbefalt av Linda. Der falt jeg for en slip stitch-teknikk som kalles Mock Tartan. Jeg har også sett en kjempefin variant av denne teknikken  hos Pickles. Jeg ville prøve rundfelling, og det passet godt til slip stitch teknikken. Så da har novisen fått 2 teknikker til under beltet. Det monner. Jeg ser jeg begynner å få mer orden på monteringsteknikken etterhvert også. Så lovende for videre arbeid dette her.


Buksen: Der fant jeg et veldig hjelpsomt diagram og oppskrift fra Drops design. Buksen er strikket med dobbelt tråd i oppskriften, og jeg strikket med enkel. Jeg strikket vrangbordene med 1r og 1vr i stedet for 2 r og 2 vr. Buksebeinene er strikket helt rette, og jeg har brukt en annen pinnestørrelse. Strengt tatt, det jeg har benyttet meg av er vel hovedsakelig diagrammet, samt metoden for usynlig økning i buksebaken. Det ble veldig pent. Denne metoden vil jeg sverge til ved fremtidige bukseprosjekt for ymse unger. Buksen ser nærmest litt bootcut ut i fasongen, og MJ er superduper i den.

Garnet er atter en gang - Drops Baby AlpacaSilk - brun og Drops Alpaca - petrol og camel eco. Dermed var mors genser blitt til et herlig sett for MJ. Jeg er rimelig fornøyd med resultatet. Særlig fargekombinasjonen gjorde seg, synes jeg.

Nå er jeg i gang med en enkel genser til EJ i en utgått garntype fra Pickles: Soft Superwash 100 % Virgin Wool i den spreke fargen "Epleslang". Jeg strikker den med tanke på å snu vrangsiden ut. Jeg håper bare jeg har nok garn.... ellers så må jeg improvisere.

Helt til slutt:
"Remember..... Winter is Coming."
Eddard Stark, Game of Thrones.

2 kommentarer:

  1. Det blir straks moderne med potetsekker, har jeg hørt, så da kan du angre. Eller kanskje ikke, det ble jo et veldig fint sett, så du kan kanskje strikke en ny sekk i stedet? Likte fargene!

    Og: Vinteren kommer ikke - den går. Snart.

    SvarSlett