fredag 11. november 2011

Armed and Ready.

Da er alt klart.

Kalkulator, pinner, garn og Zimmermanns leksjoner messende i bakhodet.


Lue - under arbeid
Jeg, dvs. minstejenta, fikk noen tøfler i vevstrikk i posten. Fint tenkte jeg og lagde noen prøvelapper. Kompakt og tett struktur - hva kan det brukes til? Jau, vi starter med ei lue. Dette blir til eldstejenta.. Jeg har satt opp et estimat og skal nå sjekke om oppskriften er liv lag. I fall så kjem den på bloggen.

I denne lua bruker jeg bl. a. Baby Alpaca Silk (Drops) og det er deilig, mykt og kløfritt. Virkelig kløfritt! Så jeg tenkte at eldstejenta (igjen) skal gå vinteren i møte med en lett, behagelig og varm undertrøye med lange evt. vanlige ermer, og har satt opp en oppskrift etter Zimmermanns formula og på mål av ei tettsittende trøye til eldstejenta.

Dette er en virkelig forenklet oppskrift(fort og gæli og langt i fra komplett) ... jeg har ikke startet ennå.... først teorien:

Bolen: strikkefasthet: antall masker pr 10 cm * vidde nederst målt  i cm totalt/10 = 23 * 5,8 avrundes til 134 m
Legg opp på rundpinner 3,5 og strikk rett 2 cm og så 2-3 omg vr.
Strikker til ønsket lengde - tipper ca. 34 - 36 cm (får måle direkte på modellen), legger bolen til side.

Strikker ermer....
Det er her Zimmermann virkelig kommer til sin rett. Hun har bidratt til å gjøre det VIRKELIG enkelt for folk. Hun har satt opp et estimat med prosentandeler av bolen for ermer oppe og nede, bryst og hals og dèt gjør livet lett som en plett. Her er det rom for individuell utregninger selvfølgelig. Men: kjøp bøkene hennes, goddamnit. Det er morsom lesning. Oppskrifter og vittige intermezzoer som er lune, smarte og særdeles underholdende. http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_0_16?url=search-alias%3Dstripbooks&field-keywords=elizabeth+zimmerman&sprefix=elizabeth+zimmer 
Bruker så raglandsfelling på trøya, tenker jeg..... gi meg et par uker så håper jeg at jeg har strikket trøya og fått den komplette oppskriften på plass.


Og til slutt:
"It is custumary amongst German ladies to have at hand some light piece of work, with which they can at any time be employed. When passing the evening in one another´s society, even when passing a morning visit, or after a dinner party, or while sipping coffee, or taking ices at the public gardens, they consider their knitting and netting needles an indispensable accompaniment. And there appears to be a charm in the occupation that promotes rather than impedes conversation.
Our American ladies will doubtless find the custom one worthy of imitation. Many an hour which would pass tediously if they were forced to find topics of conversation, may be whiled pleasantly and profitably away, by the assistance of some agreeable employment, which interest without engrossing the attention. The facility of carrying about almost all pieces of knitting and netting render them pecurliarly well adapted to this purpose."

- Winter Gift for Ladies, Philadelphia: G.B. Zeiber & Co., 1848.

2 kommentarer:

  1. "taking ices at the public gardens", faktisk. Hørtes nå litt klinete ut, spør du meg. Men for øvrig kan jeg jo skrive under på at tida går fortere når man strikker :)

    Lovende lue og spennende trøyeprosjekt - venter spent på fortsettelsen!

    SvarSlett
  2. Jeg har aldri vært god på smalltalk, så jeg kommer jaggu til å prøve meg på strikking neste gang jeg er i et selskap hvor samtalen går trått.

    SvarSlett