onsdag 9. november 2011

Tilbakeblikk....

Broderi:
Jeg startet opp i september med å strikke, da hadde jeg kommet halvveis i et broderiprosjekt jeg fremdeles ikke har avsluttet.

Jeg fant mønsteret på Flikr og dro kjensel på det. Gal som som jeg var, så kjedesurfet jeg internettet opp og i mente en periode. Opphavskvinnen til det endelige mønsteret er en produktiv svenske under det klingende pseudonymet Cross-stitch ninja: http://www.flickr.com/photos/cross_stitch_ninja/5517991499/in/photostream
Selve borden er hentet fra http://www.antiquepatternlibrary.org/html/warm/catalog.htm en fabelaktig samling med strikk, broderi og heklemønster fra en forgangen tid. Sjekk ut side 20 på neste link, men smør deg med tålmodighet for det kan ta sin tid å få laste opp pdf-filen. Likevel, verdt å vente på: http://antiquepatterns.dreamhosters.com/FiletBrode.pdf

Broderi er en uforlignelig avkobling. Det finnes en introvert behagelig stillhet i det å sitte og telle, mens mønsteret brer seg utover stoffet. Jeg er likevel av den karakter, at det jeg lager helst skal ha en praktisk funksjon. Jeg fyller ikke huset mitt med duker, puter, gardiner og what-not. Selv om teksten var herlig - "I sublimate my rage through needlework", vil jeg ikke henge opp broderte visdomsord i heimen. Dette blir en gave - i form av en klokkestreng eller duk, og overveiende sannsynlig ikke montert i glass og ramme. Jeg synes arbeidet mister stoffligheten, teksturen og orginaliteten ved å bli plassert i en slik tvangstrøye. For den som kanskje ble befippet av denne siste bemerkningen kan jeg berolige med at dette er en smakssak og ikke en kampsak.

Og nesten til slutt:
"I am watching my wife treading a needle. In one hand she has the needle, pricesely grasped between forefinger and thumb, raised in the gesture that French employ to indicate good cooking. In the other hand, the tread, held similarly, has been delicately moistened on the tongue to smooth down the wiskers that might otherwise stop it passing through the eye of the needle. The eyes are directed forward, intent, pricesely focused upon the manoeuvre, which requires exact manipulation, coordination and timing of hand and eye. Her lips lightly apart, and the tip of the tongue projects as a mesure of her rapt attention. With a deft touch, it is finished.  The most routine of skills reveal what is to be human, and also what we share with our ape-like relatives."
Richard Fortey, Life - An Unauthorised Biography

Og helt til slutt:

Jeg har her brodert med DMC broderigarn - farge 946, gild og orange, og delte garnet opp til 2-tråder. Jeg fant hvitt Aida-stoff på lokal garnbutikk ,og jaggu om jeg husker ruteantallet til stoffet  men det kan være 44 ruter pr. 10 cm. Jeg kan jo forsåvidt telle over, men det får vente. Dette minner meg på at jeg ikke husker alt i hodet og kan være tjent med å notere det ned når det er friskt i minnet. Jeg måtte overføre mønsteret på eget mønsterark. Det ble forsåvidt et lite kunstverk i seg selv. Anbefaler, til et arbeid av denne størrelsen, mønsterark størrelse A3 40 ruter pr. 10 cm.
En liten praktisk detalj: Da, som nå, tok jeg toget til byen for behandling, og på turen fulgte selvfølgelig broderiet med. Et mønsterark i størrelsen A3 blir naturlig nok i største laget trekke opp av vesken på toget, så min lille kopimaskin fungerte fint til å kopiere det partiet jeg jobbet med over til A4 format.



1 kommentar:

  1. Jeg har også litt vondt for å lage "ubrukelige" ting - og det har bare blitt vanskeligere nå som jeg ikke jobber... Men jeg skulle ønske jeg hadde konsentrasjon til korssting og andre tellebroderier! Her går det bare i frihåndssting etter tegnet strek på stoffet.

    SvarSlett