mandag 28. november 2011

Hals til kvelds.

Jeg strikket for en tid tilbake en takk-for-hjelpa-hals for ei venninne. Oppskriften fant jeg på Garnstudio og jeg lagde en i en noe kortere variant enn oppskriften. Den ble vel mottatt. Den gode mor, som den venninnen også er, lurte så på om jeg tar strikking på bestilling for hennes datter. Nope, sa jeg kontant. Det var selvfølgelig en blank løgn, jeg strikker gjerne og gir bort - men i mitt eget tempo - ingen forpliktelser med andre ord, litt som denne bloggen. Uansett, i helgen kom jeg over småfet og smidig merinoull fra Rowan på Ull og saker.

Da sprang den lille forespørselen meg i hu, og vel hjemme skred jeg sporenstreks til verket. Jeg regner meg, enn så lenge, som en novise innen strikkingens verden. Men - det er noen enkle prinsipper man kan strikke etter f.eks; strikkefasthet.  Et utmerket utgangspunkt. Tok først mål av en en Berganshals jeg synes er komfortabel. Regnet ut maskeantall og frem med pinnene. Liker godt effekten man får når man strikker noen rader vrang og så noen rader rett, og gikk for den versjonen - etter jeg egentlig startet med perlestrikk, men det fungerte ikke så godt på dette garnet med pinnestrørrelsen jeg gikk for. Dessuten, slo det meg, kan det være at datteren til venninna mi ikke ville gå med en temmelig identisk hals som sin mor. Jenter er rare slik. Halsen ble ferdig i løpet av et par-tre timer, med noen avbrudd. Strikket halsen etter rettesnoren - enkel fin hals med mulighet for å variere lengden. Dette ble en One-size fits them all-hals.

Og til slutt:
"The history of any one part of the Earth, like the life of a soldier, consists of long periods of boredom and short periods of terror."
- Derek V Ager, britisk geolog.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar